Ostatnia Droga
Śmierć bliskiej osoby jest dla każdego człowieka jest bolesnym doświadczeniem dlatego w pierwszych chwilach podjęcie jakiegokolwiek działania wydaje się bardzo ciężkie. Pomagamy Państwu w załatwieniu wszelkich formalności związanych z pogrzebem oraz zapewniamy pomoc w przeprowadzeniu ceremonii pogrzebowej z należytą oprawą. Poniżej przygotowaliśmy dla Państwa poradnik pogrzebowy, czyli najważniejsze informacje i wskazówki, które mogą okazać się pomocne w przypadku śmierci bliskiej osoby.
Udając się do naszego zakładu pogrzebowego należy zabrać ze sobą następujące dokumenty:
- dowód osobisty osoby zmarłej
- kartę zgonu wystawioną przez lekarza lub akt zgonu jeżeli byli Państwo uprzednio w USC
- dowód osobisty osoby załatwiającej formalności
- legitymację emerytalną lub rencisty lub w przypadku jej braku ostatni odcinek emerytury lub renty
- zaświadczenie o zatrudnieniu (w przypadku gdy osoba zmarła przed śmiercią była czynnym pracownikiem , pracodawca zobowiązany jest do wystawienia tego dokumentu)
Do zgłoszenia aktu zgonu uprawnieni są między innymi :
- małżonek lub dzieci zmarłego;
- najbliżsi krewni lub powinowaci;
- osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon;
- osoby, które były obecne przy zgonie lub naocznie się o nim przekonały;
- administrator domu, w którym nastąpił zgon;
- jeżeli zgon nastąpił w szpitalu lub innym zakładzie, do jego zgłoszenia zobowiązany jest szpital lub zakład.
Osoba zgłaszająca zgon powinna przedstawić następujące dokumenty:
- wystawiona przez lekarza karta zgonu;
- dowód osobisty zmarłego ( w przypadku cudzoziemca – paszport);
- dowód osobisty wnioskodawcy.
Co zawiera akt zgonu :
nazwisko, imię (imiona), nazwisko rodowe, stan cywilny, miejsce i datę urodzenia, miejsce zamieszkania zmarłego;
- datę, godzinę oraz miejsce zgonu lub znalezienia zwłok;
- nazwiska rodowe i imiona rodziców zmarłego;
- nazwisko, imię (imiona) oraz nazwisko rodowe małżonka osoby zmarłej;
- nazwisko, imię (imiona), miejsce zamieszkania osoby zgłaszającej zgon lub dane dotyczące szpitala
- albo zakładu.
Wymagane dokumenty
Podstawowymi dokumentami wymaganymi do wypłaty zasiłku pogrzebowego są:
- wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (druk ZUS Z-12)
- skrócony odpis aktu zgonu, odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe albo odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe,
- oryginały rachunków poniesionych kosztów pogrzebu, a jeżeli oryginały zostały złożone w banku –
- kopie rachunków potwierdzone przez bank za zgodność z oryginałem,
- dokumenty potwierdzające pokrewieństwo lub powinowactwo zgłaszającego wniosek z osobą zmarłą (skrócone odpisy aktów stanu cywilnego lub dowód osobisty zawierający wymagane dane),
- zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniu rentowemu w dniu śmierci (w przypadku gdy zmarła osoba ubezpieczona lub członek rodziny osoby ubezpieczonej), nie dotyczy to osób prowadzących działalność na własny rachunek oraz osób z nimi współpracujących.
Nasz zakład pomaga także w załatwieniu wszelkich formalności związanych także z załatwieniem środków finansowych na pogrzeb jak i ceremonii.